In deze blog gaan we in op de vele voordelen en de mogelijkheden van elektrisch varen.
Wat zijn de voordelen van elektrisch varen?
Stel je eens voor dat je alleen nog maar water hoort kabbelen, nagenoeg vergelijkbaar met zeilen!
Geluidreductie is één van de voordelen van elektrische varen, maar er nog meer voordelen t.o.v. verbrandingsmotoren, zoals benzine of diesel:
- Geen (directe) CO2 uitstoot meer en dus ook geen geur meer van verbrandingsgassen.
- Nagenoeg geen geluid meer tijdens het varen. Of wel, zeilen zonder zeil.
- In steeds meer gebieden mag alleen nog maar elektrisch gevaren worden (binnenstad Amsterdam vanaf 2025)
- Zeer eenvoudig starten en daardoor zeer betrouwbaar
- Nagenoeg geen onderhoud en kosten
- Zeer lage ‘brandstofkosten’
- Geen ‘geknoei’ met brandstof
Zijn er ook nadelen? Eén van de zaken die daarbij genoemd worden is de ‘vaste’ actieradius. Waarop gelet moet worden bij de overstap naar elektrisch varen is het aantal vaaruren dat je wilt maken op een dag (zie ook verder in dit artikel over accu keuzes). Enerzijds moet het accupakket hierop afgestemd worden en anderzijds moet er een mogelijkheid zijn om de accu’s te kunnen laden. Overigens kan dit in de meeste gevallen met een ‘gewone’ walstroomaansluiting.
Welke vormen van aandrijvingen zijn er?
Qua motorvorm zijn er momenteel 3 types in de handel. Dat zijn de buitenboordmotor, de inboard en de pod motor. BIj een pod motor wordt een schroef met motor onder de romp wordt gemonteerd.
Bij buitenboordmotoren wordt er nog een onderscheid gemaakt tussen volwaardige elektrische buitenboordmotoren en fluistermotoren. De fluistermotoren kunnen wel de kracht (trust) brengen om voldoende gewicht te verplaatsen, maar zijn vaak begrenst qua snelheidsopbouw. De volwaardige buitenboordmotoren zijn zo ontworpen dat ze dat wel kunnen en zijn ook meer geschikt om langer mee te varen.
Wat komt er allemaal kijken bij een ombouw naar elektrisch varen?
Bij buitenboord motoren is de ombouw meestal zeer eenvoudig. Bij een inboard komt er iets meer bij kijken, zoals de inbouw, de schroefas en schroef configuratie, de bediening, etc. Om hier meer inzicht in te geven hebben we een apart blog geschreven over de elektrificatie van een spitsgatter. –> ga naar blog
Hoeveel kost elektrisch varen?
De kosten voor elektrisch varen zijn uiteraard afhankelijk van de situatie. Om deze vraag goed te beantwoorden hebben we een apart blog geschreven hierover met een aantal voorbeeld cases uitgewerkt. –>ga naar de blog
Een andere mogelijkheid om er achter te komen hoeveel het zou kosten voor een specifieke toepassing, is door de 3 stappen te volgen die later in deze blog genoemd worden.
Hoeveel vermogen heb ik nodig?
De keuze voor een juiste vermogen voor een bootmotor hangt van een hoop zaken af. Vooral het type boot, vaarwater, lengte, verwachte snelheid, toerentallen spelen een belangrijke rol in de keuze.
Elke boot is anders, maar toch is het mogelijk een indicatie te krijgen van het benodigde motorvermogen. Wil je het benodigde vermogen zelf uitrekenen? Ga dan naar de calculator.
Is er verschil tussen elektrisch of benzine qua vermogen?
Over het algemeen worden verbrandingsmotoren groter gekozen dan op basis van berekeningen nodig is. De voornaamste reden is dat een verbrandingsmotor veel rustiger loopt bij lagere toerentallen.
Bij elektromotoren geldt dit niet en daarom kunnen deze ook beter kleiner gekozen worden, omdat er geen voordeel uit een maat grotere motor gehaald kan worden. Het uitgangspunt daarbij is, dat het geen zin heeft om sneller dan de rompsnelheid te willen varen (m.u.v. planerende, snelvarende boten). Door een stuk onder de rompsnelheid te blijven (bijvoorbeeld de economische snelheid), is aanzienlijk minder vermogen nodig.
De rompsnelheid is voornamelijk afhankelijk van de lengte van de boot (waterlijn) en de economische snelheid die ca. 70% hiervan is. Echter het vermogen nodig voor de economische snelheid is stukken lager.
Snelvarende boten
Om snel te kunnen varen moet het vermogen over het algemeen vele malen hoger zijn om over de rompsnelheid te komen. Bij het overschrijden van de rompsnelheid moet de boot als het waren over zijn eigen boeggolf varen en uit het water liften. Het benodigde vermogen om te planeren is zeer sterk afhankelijk van de bouwvorm en gewicht.
Is snel varen met elektrische buitenboordmotor mogelijk?
Ja, dat is mogelijk! De ePropulsion Navy 6.0 elektrische buitenboordmotor levert een vermogen vergelijkbaar met een 10 pk benzine 4-takt. Daarmee is het mogelijk een kleine rubberboot of rib te laten planeren. Ook inboards zijn in grotere vermogens leverbaar.
Wil je weten wat de romp- en economische snelheid met daarbij het benodigde vermogen? Met de volgende tool bereken je direct een aantal scenario’s door: Ga naar de calculator vermogen
Welke accu heb ik nodig?
De keuze voor een juiste accu hangt van een aantal zaken af. Vooral het type boot, motor en oplaadpunten (i.v.m. mobiliteit van de accu) spelen een belangrijke rol in de keuze.
Factoren waarover daarom nagedacht moet worden zijn: veiligheid, gewicht, afmetingen, budget en levensduur.
Lithium accu’s hebben momenteel de beste performance. Ze bieden de meeste kW per kg en dus relatief licht, mogen zeer diep ontladen worden en hebben een lange levensduur. Het enige nadeel is dat ze nogal prijzig zijn, zeker de grotere modellen.
Als gewicht minder een rol speelt is bijvoorbeeld een deep-cycle accu erg interessant. Deze accu’s kunnen redelijk ver ontladen worden, maar zijn wel een stuk goedkoper. Bij gebruik van meerdere cellen in serie of parallel dient men er rekening mee te houden dat de levensduur van de accu’s wordt beïnvloed door bijvoorbeeld 1 slechtere cel. Uiteindelijk kan het ervoor zorgen dat de ‘life cycle costs’ over 10 jaar van zo’n oplossing hoger gaan uitvallen dan bijvoorbeeld een Lithium accu.
Met behulp van onze rekentool kun je zelf een aantal scenario’s doorrekenen. Ga naar de accu calculator.
Hoe lang vaar ik met een accu?
We krijgen vaak de vraag hoe lang je nu kunt varen met een accupakket en elektromotor. Om deze vraag te beantwoorden hebben we speciaal dit tooltje gemaakt voor de ePropulsion series. Het handigste is om allereerst het benodigde vermogen en accukeuze te bepalen via de andere calculatoren.
De vaartijd wordt niet beïnvloed door het type boot, maar door het opgenomen vermogen. Het handige van elektrische motoren is dat het actuele opgenomen vermogen op het display wordt weergegeven.
De snelheid daarentegen die met dit vermogen bereikt wordt, is wel afhankelijk van diverse factoren, zoals gewicht, vorm, stroming, etc.
Met deze tool kun je de vaartijd berekenen. De tool gaat uit van 1 accu per aandrijflijn. In het geval dat er meerdere accu’s worden ingezet, kunnen de waarden vermenigvuldigd worden met het aantal accu’s. Bijvoorbeeld: 2 accu’s betekend 2x zo lang varen. Vraag wel na of de combinatie mogelijk is. Ga naar de calculator.
Configureer zelf je elektrisch varen pakket in 3 stappen
Sjippersvrunj Watersport heeft een 3 stappen toolset gemaakt, waarmee in enkele minuten een vaarpakket kan worden samgengesteld.
Klant cases Sjippersvrunj Watersport
Elektrische sloep
Recent heeft Sjippersvrunj een Topcraft 484 Grande sloep voorzien van een elektrische aandrijflijn, de ePropulsion Navy 3.0 EVO buitenboordmotor met een E80 Lithium accu (foto links). De bediening werkt via een draadloze ‘top control’ die de resterende vaartijd en actueel opgenomen vermogen weer geeft. Daarnaast hebben we een kaart meegeleverd, waarop precies te zien is wat de performance in bepaalde situaties zal zijn van de boot (foto rechts).
Daarnaast hebben we een kaart meegeleverd, waarop precies te zien is wat de performance in bepaalde situaties zal zijn van de boot.
Polyvalk goes electric!
Recent heeft Sjippersvrunj een ePropulsion Spirit 1.0 Plus geleverd voor een mevrouw met een Polyvalk zeilboot.
Ze wilde af van het ‘gedoe’ met brandstof en had nogal eens moeite om de motor aan te trekken met het koort nét op het moment dat het kritisch werd (op de Maas).
Daarnaast wordt het erg gewaardeerd dat de motor nagenoeg geen geluid meer maakt.
Dieren ambulance Midden Limburg kiest voor betrouwbaarheid en geruisloos!
Recent heeft Sjippersvrunj een ePropulsion Spirit 1.0 Plus geleverd aan de Dierenambulance. De hoofdreden voor de keuze voor elektrische was de betrouwbaarheid en bedieningsgemak van deze motor, maar daarnaast is het geringe geluid ook heel prettig voor dieren in nood!
Elektrisch varen bij de grindwinning
Ook binnen de grindwinning is de ePropulsion Spirit 1.0 Plus ontdekt. Deze motor wordt momenteel ingezet voor een Rigiflex Cap 360 boot.
De belangrijkste reden voor de aanschaf was, dat personeel niet veel verstand had van benzinemotoren m.b.t. gebruik en onderhoud. Het aan/uit zetten van de elektrische motor met een knop sprak aan, zonder startproblemen, zonder kans op vervuiling in benzine systeem, etc.
Elektrisch varen met een Aquaparx
Ook met een Aquaparx is de ePropulsion Spirit 1.0 Plus de ideale aandrijving. Deze klant was op zoek naar een 4 pk benzinemotor, maar heeft uiteindelijk gekozen voor een elektrische motor. Vooral het bedieningsgemak en de rust tijdens het varen wordt erg gewaardeerd en klant geeft aan een juiste keuze te hebben gemaakt.
1 gedachte over “Alles over elektrisch varen!”
Leuk om hier meer te lezen over elektrisch varen. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe boot nu ik mijn motorboot wil verkopen voor een groter model. Ik ga mij verdiepen in de opties die er zijn, bedankt!