Algemene Voorwaarden Sjippersvrunj Remunj

Versie 11 oktober 2021

Artikel 1: Definities

  1. Ondernemer: Sjippersvrunj Remunj, gevestigd in Herten, ingeschreven bij de Kamer Koophandel onder nummer 82372640.
  2. Consument: Koper: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst met Sjippersvrunj Remunj aangaat met betrekking tot een product uit de (web(shop) of tot een vaartuig of een deel van een vaartuig of een dienst (bijvoorbeeld regie).
  3. Partijen: de ondernemer en de consument, zoals onder a en b omschreven.
  4. Vaartuig: een voorwerp dat is gemaakt om op het water te verblijven en zich daarop te bewegen, inclusief de uitrusting en inventaris die erbij horen. Onder dit begrip vallen ook een casco of een vaartuig in aanbouw.
  5. Producten: dit zijn onderdelen, accessoires, vaartuig, en producten.
  6. Regieovereenkomst: een overeenkomst waarin de partijen geen vaste prijs afspreken, maar waarin ze uitgaan van een vergoeding voor de werkelijke kosten, zoals arbeidsloon en materiaal plus een opslagpercentage.
  7. Elektronisch: per e-mail, telefoon, website, whatsapp, facebook, instagram of vergelijkbaar.
  8. Alle bedragen die in deze algemene voorwaarden staan, zijn inclusief btw.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod, iedere overeenkomst die gesloten is tussen ondernemer en consument en betrekking heeft op de koop, verkoop, bouw, verbouw, afbouw, inbouw, reparatie, onderhoud of leveren van producten van of voor onder meer vaartuigen, watersportartikelen en/of onderdelen daarvan.
  2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle nadere overeenkomsten die voortkomen uit het bovenstaande aanbod of de bovenstaande overeenkomst.

Artikel 3: Aanbod

  1. Offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders in de offerte is vermeld.
  2. Elk schriftelijk aanbod is bindend gedurende de opgegeven termijn of bij ontbreken daarvan gedurende 14 werkdagen na ontvangst, tenzij anders vermeld en behoudens gebrek aan kredietwaardigheid van de consument. Indien de consument het aanbod niet binnen de gestelde termijn aanvaardt, vervalt het.

Artikel 4: Overeenkomst

  1. Overeenkomsten komen pas tot stand nadat een bestelling of reparatieopdracht van de ondernemer op haalbaarheid is getoetst. De ondernemer heeft het recht om zonder opgave van redenen bestellingen of opdrachten niet te accepteren of uitsluitend te accepteren onder de voorwaarde dat de verzending geschiedt onder rembours of na vooruitbetaling. In dat geval zal consument worden ingelicht.
  2. Eventueel later gemaakte afspraken en/of wijzigingen alsmede toezeggingen door ondernemer zijn bindend onder de voorwaarde dat zij schriftelijk zijn bevestigd. Ingeval een schriftelijke opdracht of bevestiging van een overeenkomst of van een nadere afspraak ontbreekt, zijn beide partijen aan die overeenkomst of nadere afspraak gebonden, indien één van hen met andere dan vorenbedoelde schriftelijke bescheiden kan bewijzen dat de overeenkomst dan wel nadere afspraak werd gesloten, respectievelijk gemaakt.
  3. Als de ondernemer de werkzaamheden onverwacht moet wijzigen of onderbreken, mag hij de extra kosten die hieruit voortvloeien in rekening brengen. Dit mag hij alleen doen als de oorzaken voor de wijziging of onderbreking niet aan hem zijn toe te rekenen en hij deze niet had kunnen voorzien toen hij de prijsafspraak maakte.
  4. Een overeenkomst tot verbouwing of reparatie heeft uitsluitend betrekking op de werkzaamheden die de ondernemer redelijkerwijs heeft kunnen voorzien. Indien de omvang van de werkzaamheden groter blijkt te zijn dan voorzien, moet de ondernemer zijn werkzaamheden terstond opschorten en met de consument overleggen over het al dan niet voortzetten van de werkzaamheden en over de wijze waarop. De ondernemer heeft in ieder geval recht op vergoeding voor het reeds verrichte werk en de daarmee verband te houden kosten.
  5. Eventueel in de overeenkomst bepaalde termijnen waarbinnen deze overeenkomst moet worden uitgevoerd gelden slechts bij benadering en niet als fatale termijnen. Overschrijding van een dergelijke termijn levert dan ook geen toerekenbare tekortkoming van ondernemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de overeenkomst.

Artikel 5: Prijzen

  1. Prijslijsten, prijzen op de website, brochures, en andere gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk opgegeven. Deze zijn voor de ondernemer slechts bindend indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is bevestigd.
  2. Overeengekomen of opgegeven prijzen zijn gebaseerd op de tot op het moment van aanbieding bekend zijnde kostprijsfactoren, materialen, lonen, belastingen, etc. In geval van verhoging van één of meer van deze factoren is de ondernemer gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aan te passen, althans indien één en ander niet voorzienbaar was bij het sluiten van de overeenkomst en de prijsverhoging redelijk is.
  3. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod (en prijzen in de webshop) binden de ondernemer niet.

Artikel 6: Levertijd

  1. Opgegeven leveringstermijnen worden geacht bij benadering te zijn opgegeven.
  2. De overeengekomen leveringstermijnen hebben niet tot strekking dat ondernemer na het verstrijken hiervan van rechtswege in verzuim is, doch hiertoe is steeds een nadere schriftelijke ingebrekestelling vereist, waarbij ondernemer een termijn van minimaal 14 dagen zal worden gegund om haar verplichtingen na te komen.
  3. Overschrijding van een leveringstermijn geeft de consument nimmer het recht tot enige vorm van schadevergoeding, op ontbinding van de overeenkomst of enige andere actie jegens de ondernemer. Dit is slechts anders in geval van opzet of grove schuld van de ondernemer of indien de leveringstermijn met meer dan drie maanden wordt overschreden. In dat geval heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden, echter zonder aanspraak te kunnen maken op enige schadevergoeding.

Artikel 7: Levering

  1. Levering geschiedt op de plaats bij de overeenkomst bepaald. De kosten van transport en verpakking komen steeds voor rekening van consument tenzij anders overeengekomen. Goederen welke per expres worden verzonden reizen ook voor rekening van de consument.
  2. De consument dient de bij (af)levering aanwezige tekorten en/of beschadigingen uiterlijk binnen 14 dagen na de levering rechtstreeks schriftelijk aan ondernemer melden.
  3. Het risico van de goederen tijden het transport is voor de consument en wel vanaf het moment dat de goederen het bedrijfsterrein van de ondernemer hebben verlaten.
  4. Door ondernemer vervaardigde goederen, onderdelen e.d. zijn gebaseerd op van de consument verkregen types, maatvoering, inclusief latere wijzigingen. Bij aflevering wordt de consument geacht de goederen te hebben geïnspecteerd en goed bevonden, tenzij deze binnen 8 dagen schriftelijk reclameert.

Artikel 8:  Garantie

   

  1. Vaartuigen en onderdelen worden gekocht in de staat zoals deze op dat moment zijn. De consument heeft een onderzoeksplicht naar de kwaliteit en staat van het gehele vaartuig en/ of onderdeel.
  2. De ondernemer verleent generlei garantie op producten. Voor het overige wordt de garantie verstrekt welke de importeur, fabrikant of agent de ondernemer verstrekt.
  3. Vaartuigen en onderdelen worden verkocht zonder garantie, tenzij dit uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen en schriftelijk op de overeenkomst wordt vastgelegd. Deze garantie is beperkt tot een ‘Huisvaar garantie’, wat omhelst dat het vaartuig minimaal voldoet aan alle technische vereisten om door de consument naar de nieuwe ligplaats, binnen Nederland, te kunnen worden gevaren. Een andere garantie kan niet worden overeengekomen.
  4. Huisvaar garantie geldt alleen op het onderschip en de aandrijving. De ondernemer zal het gebrek herstellen, eventuele kapotte onderdelen vervangen, of het schip terugnemen voor het aankoopbedrag.
  5. De garantie vervalt indien; a: er werkzaamheden of veranderingen aan het vaartuig en of de onderdelen hebben plaatsgevonden, b: De consument de ondernemer niet direct na het constateren van het gebrek op de hoogte stelt, c: De ondernemer niet de gelegenheid krijgt om het gebrek te herstellen.
  6. In geval van calamiteiten tijdens de eerste vaartocht met een vaartuig, dient de consument het vaartuig op een veilige plek aan te meren, bij voorkeur in een haven, zodat de ondernemer de mogelijkheid heeft om de oorzaak te onderzoeken en eventueel herstellen.
  7. De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor enige schade of gevolgschade welke is ontstaan als gevolg is van een bacterie of ander soort vervuiling in de brandstoftank.

Artikel 9: Betaling

  1. In geval van aanvaarding van het aanbod, zal er door de consument binnen vierentwintig uur een aanbetaling worden gedaan, ter vergoeding van het reserveren van het vaartuig en/ of de onderdelen voor de consument.
  2. Het restbedrag zal worden voldaan voorafgaand aan het meenemen van het vaartuig en of de onderdelen, doch uiterlijk binnen zeven dagen, tenzij in het contract een andere betalingstermijn is overeengekomen. In het geval dat het restbedrag niet tijdig wordt voldaan, heeft de ondernemer de mogelijkheid het vaartuig en/of de onderdelen aan andere geïnteresseerde consumenten aan te bieden. In dat geval heeft de consument  geen recht op restitutie van de aanbetaling.
  3. Betaling van een factuur door consument dient te geschieden binnen de overeengekomen termijnen, doch in geen geval later dan 14 dagen na factuurdatum.
  4. Indien consument niet binnen de in lid c genoemde termijn, dan wel niet binnen de overgekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft de ondernemer zonder dat een nadere sommatie of ingebrekestelling is vereist, het recht vanaf de vervaldag de consument over het gefactureerde bedrag de wettelijke rente in rekening te brengen tot aan de dag van complete voldoening, een en ander onverminderd de verdere rechten van de ondernemer.
  5. Alle kosten, ontstaan te gevolge van gerechtelijke of buitengerechtelijke incassering van de vordering, zijn voor de consument, ook voor zover deze kosten de rechterlijke proceskosten overtreffen.

Artikel 10: Eigendomsvoorbehoud

  1. Het vaartuig, onderdelen of producten blijven eigendom van de ondernemer tot het moment dat de volledige koopprijs is voldaan.
  2. De consument machtigt de ondernemer om de goederen na het verstrijken van de betalingstermijn, zonder enige ingebrekestelling terug te halen of te laten halen. Op eerste verzoek van de ondernemer dient de consument hieraan mee te werken door toegang te verschaffen en of de goederen retour te zenden. Alle aan het terughalen verbonden kosten zijn voor rekening van de consument.

Artikel 11: Verzekering

  1. De consument draagt er zorg voor dat het vaartuig vanaf het moment van betaling verzekerd is.
  2. De consument is verplicht zijn vaartuig te verzekeren bij stalling op locatie of elders onder de berusting van ondernemer. Bij te verrichten onderhouds- e/o reparatiewerkzaamheden is consument tevens verplicht om zijn vaartuig te verzekeren.

Artikel 12: Aansprakelijkheid

  1. De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor schaden ontstaan bij de consument of derden, welke het gevolg zijn van de door haar geleverde zaken c.q. verrichte werkzaamheden, tenzij opzet of grove schuld aan de zijde van de ondernemer wordt aangetoond.
  2. Indien de ondernemer onverhoopt toch aansprakelijk mocht zijn voor enige schade dan is die aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering. Indien de verzekering in enig geval niet tot uitkering overgaat is de aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag.
  3. De ondernemer zal in geen geval aansprakelijk zijn voor enige vorm van bedrijfsschade bij de consument of derden, zoals onder meer bedrijfsstoringen en inkomstenderving of andere indirecte schade door welke oorzaak ook ontstaan.
  4. Indien derden vergoeding van schade van ondernemer claimen is de consument gehouden de ondernemer op eerste verzoek volledig te vrijwaren.
  5. De ondernemer zal nimmer aansprakelijk zijn voor onoordeelkundig gebruik van het geleverde door de wederpartij, of gebruik daarvan voor een ander doel dan waarvoor het naar objectieve maatstaven geschikt is.
  6. De consument is verantwoordelijk voor het in bezit zijn van de wettelijk verplichte vergunningen en machtigingen, welke benodigd zijn voor de aanschaf, het in bezit hebben en in werking houden van te leveren goederen en diensten, en vrijwaart de ondernemer voor alle aanspraken dienaangaande.

Artikel 13: Overmacht

  1. Indien voor of tijdens de uitvoering van een verbintenis blijkt dat (verdere) uitvoering van die verbintenis ten gevolgen van overmacht niet mogelijk is, dan wel indien deze uitvoering door overmacht of van buiten komende oorzaken of omstandigheden, welke de ondernemer niet kunnen worden toegerekend, aanzienlijk bezwaarlijker mogelijk is, dan bij het aangaan van de verbintenis was te voorzien, heeft de ondernemer het recht zonder als dan tot enige schadevergoeding gehouden te zijn de uitvoering der verbintenis op te schorten dan wel de verbintenis op te schorten dan wel de verbintenis ontbonden te verklaren.
  2. Als “overmacht” wordt onder meer beschouwd: alle onvrijwillige bedrijfsstoringen of belemmeringen, zoals brand, natuurrampen, belemmeringen door derden, gehele of gedeeltelijke werkstakingen, oorlog, oproer, pandemie, nagenoeg algemene ziekte van werknemers, het intrekken of vervallen van de u uitleenvergunning en verder in het algemeen alle omstandigheden, gebeurtenissen, oorzaken en gevolgen die buiten de controle of zeggenschap van de ondernemer vallen.

Artikel 14: Opschorting en ontbinding

  1. De ondernemer heeft het recht om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de levering van overeengekomen of van andere zaken aan consument of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen volledig zijn voldaan.
  2. Indien en voor zover de ondernemer de overeenkomst door opzegging beëindigt, is hij gehouden consument gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging en al datgene te doen wat de omstandigheden in het belang van consument eisen.

Artikel 15: Klachten

  1. Als de consument klachten heeft over de uitvoering van de overeenkomst, dan moet hij deze per brief of elektronisch aan de ondernemer melden. Dit moet hij doen binnen bekwame (gepaste) tijd nadat hij de gebreken heeft geconstateerd of had kunnen constateren. Hij moet de klachten voldoende omschrijven en toelichten.
  2. Als de consument klachten heeft over een factuur, moet hij die bij voorkeur per brief aan de ondernemer melden. Dit moet hij doen binnen bekwame (gepaste) tijd nadat hij de betreffende factuur heeft ontvangen. Hij moet de klachten in zijn brief voldoende omschrijven en toelichten.
  3. Als de consument zijn klacht niet tijdig indient, kan dat ertoe leiden dat hij zijn rechten op dit gebied verliest. Kan het feit dat hij niet tijdig heeft geklaagd niet in redelijkheid aan de consument worden toegerekend, dan behoudt hij zijn rechten.

Artikel 16: Geldend recht

  1. Op alle geschillen met betrekking tot deze overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing, tenzij op grond van dwingende regels ander nationaal recht van toepassing is.